Wat is Taichi

Oud maar springlevend

Taichi Chuan, kortweg taichi, kennen wij vooral als een eeuwenoude bewegingskunst uit China. Iedereen heeft weleens in het park de langzaam en sierlijk bewegende mensen gezien. Minder bekend is dat het ook een gevechtskunst is. In tegenstelling tot de meeste andere martiale kunsten is taichi niet gebaseerd op spierkracht en agressie. De kracht komt voort uit ontspannen bewegen. Zo wordt de energie, de qi (spreek uit: chi), opgewekt. Vandaar dat taichi goed is voor je gezondheid en algehele weerbaarheid.

 
“Wees stil als een berg, beweeg als een machtige rivier”

 

Een juiste ontspannen lichaamshouding zet ieder gewricht en elke spier open voor goede doorbloeding en doorstroming van energie. Door aandachtig en gestaag te bewegen, ontwikkel je kracht en gratie. Zo bevorder je niet alleen lichamelijke, maar ook geestelijke veerkracht.

 

Het uiteindelijke ideaal is om even soepel en spontaan te bewegen als een kind, zo sterk te zijn als een houthakker en zo wijs en onverstoorbaar te worden als een grijsaard. Om hier iets van te gaan merken, is het vooral zaak om regelmatig taichi te doen. Al is het maar 5 minuten per keer.

 

De principes van zachtheid en ontspanning zorgen ervoor dat taichi gewoon plezierig is om te doen en een weldadige invloed heeft op lichaam en geest.

Goed voor lichaam en geest

Meer energie

Door met steeds meer aandacht en ontspanning te bewegen, kan de chi (adem/energie) steeds beter gaan stromen. Qi (spreek uit: chi) wordt ook wel de levensenergie genoemd, een voelbare kracht die iemand doet blaken en stralen van gezondheid. Ook andere Aziatische disciplines en geneeswijzen verwijzen naar deze levensenergie. Bijvoorbeeld: ‘ki’ (Japan), ‘prana’ (India) en ‘windpaard’ (Tibet).

Veerkracht in lichaam en geest

Door regelmatig taichi te beoefenen worden de spieren soepel en krachtig. Je gaat je frisser in je hoofd en energieker in je lijf voelen. Met een lichaam dat soepeler en energieker is op een zachte manier, word je minder gauw ziek of uitgeput. Door een diepere ontspanning neemt de veerkracht in lichaam en geest verder toe.

 

Heilzaam herstel

Taichi is dan ook heel geschikt voor mensen die herstellende zijn van ziekte of langdurige vermoeidheid. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat taichi vooral heilzaam is bij chronische (ouderdoms)klachten. 

De effecten van Taichi op een rijtje

De lichamelijk gezonde effecten zijn al na een half jaar geregeld oefenen merkbaar:

  • Grotere soepelheid en kracht in spieren en gewrichten

  • Meer lichaamsgewaarzijn, meer geaard

  • Beter evenwichtsgevoel

  • Diepere ontspanning en meer energie

 

De grotere mentale weerbaarheid bij geregelde oefening:

  • Betere stressbestendigheid

  • Mentale flexibiliteit

  • Meer aandacht en concentratie

 

Verder werkt taichi preventief tegen RSI, schouder-, nek- en rugklachten, versterkt het zenuwstelsel en is goed voor hart en bloedvaten.

 

Het meditatieve aspect van taichi ontstaat vanzelf doordat je in langzaam en gestaag tempo in beweging bent. Ontspannen en precies bewegen leidt tot een kalme aandacht en beter lichaamsbewustzijn.

Interesse?