top of page

Hoe kom jij in beweging?

Bijgewerkt op: 10 jul. 2023


Het afgelopen voorjaar zaten we in de lockdown noodgedwongen thuis. Geen sportschool of fietstocht naar het werk. Maar achter de pc in gesprek met collega's, en veel afleiding zoeken via internet of dikke romans. Allemaal activiteiten waardoor we minder in beweging zijn geweest dan normaal. De corona-kilo's vlogen er aan en onze conditie ging achteruit. Maar niet alleen tijdens de lockdown hadden we te weinig beweging. Volgens neurowetenschapper Eric Scherder brengt een derde van de Nederlanders zeven tot zestien uur per dag zittend door.

 

“Zitten is het nieuwe roken”, aldus Scherder

http://www.vitaalstebedrijf.nl/wp-content/uploads/2016/05/Erik-Scherder-Zitten-is-het-nieuwe-roken.pdf. Het tast de hart- en bloedvaten aan en kan tot overgewicht leiden. Ook de geestelijke gezondheid gaat achteruit als je niet genoeg beweegt. Volgens onderzoek lijkt er een verband te bestaan tussen weinig bewegen en aandoeningen als dementie, autisme, Parkinson, Alzheimer en ADHD. Met een half uur per dag bewegen kun je al verschil maken. Zeker ouderen kunnen hier heel veel winst boeken.

Maar hoe kom je uit die luie stoel?

In Japan bestaat een discipline waarbij je je oefent in “het trekken van het zwaard”. De beoefenaar gaat op rituele wijze rustig in geknielde houding op de grond zitten en gordt het zwaard aan. Wanneer het zover is, komt hij of zij in een vloeiende beweging overeind en trekt het zwaard. (zie voor een indruk deze link https://www.youtube.com/watch?v=-0mPCu9NhBs&app=desktopfilmpje)

Dat is het: overeind komen en bewegen.

Een mooie metafoor voor hoe in beweging komen werkt. Je gaat rechtop zitten en je stelt je erop in dat je in beweging komt. Tegelijk ‘wapen’ je je met een doel of plan dat je in beweging brengt en houdt. Het zwaard trekken vind ik ook wel een mooi symbool voor hoe scherp de overgang is. Het ene moment zat je nog, en het volgende moment ga je bewegen.





354 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page