“Fouten maken is menselijk” en “Dat maakt haar menselijk” zijn uitdrukkingen die aangeven wat wij associëren met dit woord: iemand met zwakheden, die soms de boventoon voeren. Wij mensen worden nu eenmaal voortgedreven door instincten. Toch?
Dat is althans de Darwinistische theorie over het menselijk functioneren. In de klassieke Chinese cultuur wordt het menselijke niet als zwak of instinctief gezien, maar als de verbinding tussen de hemel en de aarde. Wij mensen zijn een mengsel van het hogere, oneindige en abstracte van de hemel en van nuchtere, concrete en eindige van de aarde. De mens heeft een geest waarin zich verheven ideeën, gevoelens en beelden kunnen voordoen, en een lichaam dat onze aardse manifestatie is die onderhevig is aan de zwaartekracht, de tijdelijkheid en de zintuigen.
Taichi streeft ernaar om lichaam en geest optimaal te laten functioneren. Taichi-meester Cheng Man-ch’ing noemt het menselijke niveau de eerste ontwikkelingsfase. De eerste fase in de optimale verbinding tussen hemel en aarde. Als taichi-beoefenaar oefen je dit door steeds verder en meer te ontspannen. Wij denken meestal dat dit betekent dat we de spieren slap moeten maken of lekker kunnen inzakken.
De uitdaging bij taichi is om niet te verslappen of in te zakken en toch te ontspannen: van schouder tot pols en van heup tot hiel, en van heiligbeen tot kruin. Deze manier van ontspannen werkt bevorderlijk voor onze hemelse en aardse kwaliteiten. Uit onderzoek blijkt dat hierdoor niet alleen onze spieren en gewrichten soepeler blijven, maar ook ons geheugen en denkvermogen minder snel achteruit gaan als we ouder worden. Klik op deze link voor meer info over deze (Engelstalige) wetenschappelijke bevindingen van de universiteit van Harvard, https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/a-sharper-mind-tai-chi-can-improve-cognitive-function.
Comments